Plágium

 Zenei plágium az a cselekedet, ha valaki egy másik ember, az eredeti alkotó szerzeményét saját munkájában szerzői engedély nélkül felhasználja, azt sajátjaként tünteti fel, és ezzel a valódi zeneszerző jogait sérti.

   Két napja derült ki, hogy peren kívüli megállapodás született Presser Gábor és Adamis Anna, valamint az amerikai hiphopsztár, Kanye West között. A magyar szerzőpáros tavaly májusban perelte be Westet a Gyöngyhajú lány című dal engedély nélküli felhasználása miatt. A megegyezés összege nem publikus. Az ügy érdemi részét nem érinti, de Kóbor János véleménye szerint a rockzenében elfogadott dolog, hogy bizonyos dallammintákat egyaránt használnak a zenészek. És nem csak a rockzenében, teszem hozzá.

   A múlt század hatvanas éveitől a Magyar Televízió táncdalfesztiválokat kezdett szervezni, nagy sikerrel, rekordnézettséggel, Évente általában egy, összesen nyolc ilyen műsort rendeztek, 50-60 dallal, Ekkor váltak sokan a dalénekesek közül igazi sztárokká, országosan ismertekké, arany- és platinalemezekkel.

   Az egyik kitűnő fesztivál szám 1969-ben Öcsi, azaz Payer András „Én nem tudtam, hogy harcolni kell érted" című humoros szövegű (udvaroljon neked a Dzsingisz-kán!), remek zenével írt alkotása volt. Néhány hónap múlva egyik együttesünk, már nem emlékszem a nevére, beperelte Payer Andrást, hogy tőlük plagizálta a dalt, amelyet már évekkel korábban bemutattak, más szöveggel. A két dallam valóban azonosnak tűnt.

   Az első fokú bíróság megállapította a jogsértést, elmarasztalta Payer Andrást, pénzbüntetésre ítélte és megtiltotta a dal további éneklését, játszását. Öcsi fellebbezett. Legnagyobb meglepetésre a másodfokon eljáró bíróság előtt az ügyvéd magnetofonról lejátszott egy Vivalditól származó, XVIII. század elején írt dallamot, amely kísértetiesen hasonlított mindkét számra. A bíróság elrendelte szakértői vélemény beszerzését.

   Igazságügyi szakértőnek Gyöngy Pált (1902-1990) kérték fel, a kiváló operett szerzőt a Magyar Zeneszerzők és Szövegírók Szövetkezetének volt igazgatóját, a Billboard (USA), a Music Week (Anglia), a Jazz Journal International (Anglia), a Der Musikmarkt (NSZK) zenei világlapok magyarországi tudósítóját, szakmai körökben vitathatatlan szaktekintélyt.

   Az annak idején nagy port felvert újabb tárgyaláson Gyöngy Pál felolvasta szakvéleményét. Plágiumról csak akkor beszélhetünk a zenében, zeneszerzésben, ha a két mű teljesen fedi egymást. Ha csak egyetlen hang, akkord eltérés is van, az már nem tekinthető plágiumnak.

 A fellebbviteli bíróság a szakvélemény alapján ejtette a vádat.

Láng Róbert