Öt tanács a PayPal-től, hogyan hódíthat meg egy helyi kisvállalkozás nemzetközi piacokat

Az üzleti siker felé vezető úton az egyik legfontosabb feladat a vevőkör folytonos bővítése. Ezen a területen óriási lehetőségeket rejt az online értékesítés, mivel a virtuális térben potenciális ügyfelek millióit érhetjük el termékeinkkel a világ szinte bármely pontján. Az alábbi tanácsok segítenek nemzetközi szintre emelni vállalkozását az e-kereskedelemben rejlő lehetőségek kihasználásával.

 

Az e-kereskedelem a statisztikák szerint a világ szinte minden országában folyamatosan bővül, azaz egyre többen, egyre több mindent vásárolunk az interneten. Az eMarketer piackutató becslése szerint 2016-ban világszerte több mint 1,6 milliárd vásárló közel 2 billió dollárt[1] költött el az interneten, és a vásárlók 33%-a külföldről rendelt meg valamilyen árucikket[2]. A kutatócég várakozása szerint a növekvő tendencia folytatódni fog a következő években és az online eladások globális értéke 2020-ra elérheti az éves 27 billió dollárt. A piaci szereplők számára tehát adott az óriási lehetőség, hogy kivegyék részüket a dinamikusan növekvő tortából. Az PayPal öt pontban foglalta össze, hogy mire érdemes odafigyelni a vállalkozóknak a nemzetközi terjeszkedés megtervezésekor.

 

 

 

Határozza meg célpiacait!

 

Első lépésként döntse el, hogy mely országokban kíván piacra lépni. Nézze meg kik a nemzetközi vásárlói, tudja meg mit, és hogyan vásárolnak. Kezdje saját adatainak elemzésével, tudja meg, mely országokban mutatkozik igény az Ön által forgalmazott termékekre, majd növelje jelenlétét ezeken a piacokon, például újabb termékek értékesítésének tesztelésével.

A Dawanda kézzel készített divattermékekkel foglalkozó online piactér forgalmi adatai szerint a magyar eladók termékei iránt Németországban, Franciaországban, Ausztriában, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Svájcban, és Hollandiában a legnagyobb a kereslet.  A legkelendőbb termékkategóriák a DIY kellékek (gyöngyök, kötöttáruk, ékszeráruk, szövetek), a ruhák (felsők, pulóverek, pólók, kapucnis pulóverek, ruhák), és a gyerek kiegészítők (babaruhák, gyerekcipők, pelenka táskák).

 

„Tapasztalataink szerint a kelet-európai eladók jelenleg is aktívan értékesítenek külföldre, és a határon átnyúló kereskedelem jelentős fejlődési lehetőségeket kínál a régió kereskedőinek. A Dawanda szeretné tovább élénkíteni a forgalmat, ezért a 10,5%-os kereskedői jutalék mostantól tartalmazza a PayPal-nek fizetendő tranzakciós díjat is. Ennek köszönhetően piacterünkön a minden fizetési megoldásra alkalmazott átalánydíjon (~0.32 EUR) felül a PayPal használatának nincsenek járulékos költségei" - mondta el a Dawanda képviselője.

Villámtipp: A kisebb országok fogyasztói hajlamosabbak külföldön vásárolni. Az online vásárlók 38%-a azért vásárol határon túlról, mert olyan termékeket találnak, amelyeket helyben nehéz beszerezni. Ugyanakkor 76% a jobb árakra hivatkozik a külföldről történő vásárlás okaként.[3]

 

 

Ismerje meg célpiacon jellemző fizetési szokásokat!

 

Ez nagyon fontos lépés, hiszen a fizetési folyamat az a pont, ahol az ügyfelek hajlamosak elállni a vásárlástól. A legtöbben helyi valutában szeretnek fizetni. Abban az esetben, ha nem tud ilyen opciót felkínálni, adja meg a váltási árfolyamot, hogy az ügyfelek számára egyértelmű legyen mennyit fizetnek. Ugyancsak fontos, hogy a vásárlók számára rendelkezésre álljanak ismert és megbízható fizetési lehetőségek. A PayPal-t rendre a nemzetközi online vásárlás legjobb fizetési módjai közé sorolják, elsősorban a biztonságnak, a vevőket és az eladókat védő szabályzatnak, valamint a több eszközön és több pénznemben történő egyszerű használhatóságnak köszönhetően. [4]

 

Villámtipp: Az online vásárlók 38%-a biztonságos fizetési mód rendelkezésre állása esetén nagyobb eséllyel vásárol külföldről[5]. A vásárlók biztosak akarnak lenni abban, hogy akkor is védelmet élveznek, ha valami nem úgy alakul, ahogy tervezték. Ilyen esetekben egy jól ismert, biztonságos fizetési mód használatával járó alacsonyabb kockázat növelheti a vásárlási kedvet.

 

Ismerkedjen meg a helyi jogszabályokkal!

 

Az ügyfelet terhelő kötelezettségek és adók országonként és termékenként változnak. Győződjön meg róla, hogy megértette a termékekre vonatkozó szabályokat, és tájékoztassa ügyfeleit minden lehetséges felmerülő költségről. Például a vámköteles csomagokon kötelező a vámnyomtatvány elhelyezése. Néhány szállítási szolgáltató gondoskodik erről - ellenőrizze, hogy az Ön által igénybe vett szolgáltatás minden szükséges elemet tartalmaz-e.

 

Villámtipp: Ha az Európai Unión kívül kíván eladni, vegye figyelembe a szabadkereskedelmi megállapodásokat, amelyek csökkenthetnek, vagy megszüntethetnek egyes díjakat. Az ilyen kedvezmények nyilvántartása többletmunkát jelenthet, de az ezekből származó megtakarítások kárpótolják az extra erőfeszítésekért.

 

Tegye egyértelművé a szállítással kapcsolatos információkat!

 

A szállítással kapcsolatos elvárásoknak való maximális megfelelés még fontosabbá válik a nemzetközi értékesítés során. Adjon meg vásárlóinak egyértelmű szállítási információt könnyen megtalálható helyen, amely tartalmazza az országspecifikus szállítási időket és költségeket. A szállítással együtt a termékek visszaküldésével kapcsolatos szabályzatot is elérhetővé kell tenni a vásárlók számára. A fogyasztók érdekeit szem előtt tartó szabályzat létrehozásakor mindenképpen számítsa ki a saját költségeit is.

 

Villámtipp: Az online vásárlók 37%-a ingyenes szállítás esetén nagyobb eséllyel vásárolna külföldről.[6]

 

Tervezze meg a piacralépést!

 

A külföldi piacokon történő megjelenésre több lehetőség is rendelkezésre áll. Az egyik út, hogy az értékesítést egy már létező online piactéren kezdjük meg. Ennek egyik előnye, hogy az olyan ismert oldalakon, mint például az eBay, gyakran nagy számú potenciális vásárló érhető el alacsony költségen. Így kockázat nélkül felmérhető a termékek iránti kereslet, mielőtt nagyobb összeget áldozna egy önálló weboldal fejlesztésére. Ha már rendelkezik önálló webshoppal, az első lépés annak a ténynek a kiemelése lehet, hogy az oldal fogad külföldi megrendeléseket, továbbá elhelyezhet információkat az adott országokba történő szállítási feltételekről. Végül a legjobb megoldás egy olyan weboldal fejlesztése, amely specifikusan valamely piac vásárlói igényeinek megfelelően van kialakítva. A célzott weboldal teljes körű rugalmasságot kínál a termékek bemutatáshoz, továbbá optimalizálható az adott ország legnépszerűbb keresőmotorjának megfelelően. Ne feledje, hogy azok a termékek, vagy stratégiák, melyek Magyarországon működnek, nem feltétlenül ugyanolyan hatékonyak más országokban.

 

Villámtipp: Látogasson el a PayPal PassPort oldalára, ahol olyan tanácsokat talál, amelyek segítséget nyújtanak az induláshoz.

 

A határokon átnyúló kereskedelem lehetőséget nyújt arra, hogy vállalkozását és termékeit megismertesse új országok célközönségével is. Ha belevág, mindig ellenőrizze, hogy helyes információkat adott-e meg, vagy működnek-e a különböző funkciók, mint a pénznemek átváltása, vagy a szállítási költségek kiszámítása.

 


[1] https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview  

[2] European Ecommerce Europe 2017 https://www.ecommercewiki.org/Reports_Ecommerce_Foundation

 

[3] Ipsos PayPal Insight 2016

[4] Ipsos-PayPal, November 2014.

[5] Ipsos PayPal Insight 2016

[6] Ipsos PayPal Insight 2016.