logo
Közzétéve: EuroAstra Internet Magazin (http://www.euroastra.hu)

Fesztiválest Faludyval a Gödörben

Megjelentette: johannes
Dátum: 2010 szep 27 - 01:55

  [0]

Faludy Gyögy, hazánk világjáró költője 100 éves lenne. Ennek kapcsán valószínűleg azok is részt vesznek egy-egy műsoron, megemlékezésen, akik életében alig hallottak Faludy Györgyről, vagy csak a botránylapok híreinek szintjén ismerték. De talán nem vesznek részt, mert személyes viszonyulásuk azt diktálja számukra. Mert Faludy György alighanem azon személyiségek egyike, akikhez nem igazán lehet nem viszonyulni.

[0]S nem csak azért, mert meg nem élt századik születésnapja kapcsán a metróban, és útfélen belebotolhat valaki egy kiragadott verstöredékbe, vagy fél füllel meghallja megzenésített verseinek egyikét. Már önmagában az a tény, hogy sokat vitatott Villon-versei voltak sokáig szinte az egyetlenek, melyek hazánkban széles körben ismertek lehettek, mutatja, hogy alighanem a hatalom és köz számára egyaránt megosztó személyiség volt. A nagy költők közül nem egyedül, amihez elég végiggondolni, hogy milyen értelmezések születtek akár Petőfi Sándor, akár József Attila versinek kapcsán az évek és korok során.

Holott, a költő egyben ember is. Megannyi problémával, és saját életúttal, melyről az igazán nagyok esetén elmondható, hogy versből vétetett és verssé leend. Aztán lehet azon vitatkozni a nagybecsű kortársaknak, és az utókornak, hogy költészete mi végre született, és mi végre jutott. Megmagyarázva, hogy jó költő volt-e az illető, vagy sem. Miközben talán sarokba is lehetne szorítani, és hozzá számos körmagyarázatra kényszeríteni sokakat azzal, ha meg kellene magyarázni, mitől jó költő a jó költő.

Ettől e sorok során el is tekintünk tehát, és hagyjuk nyugodni méltán elfeledve a verselőt meghurcolókat, és a feledés porát inkább a versekről és a szerzőről fújjuk le, ha tehetjük. A szerzőről is, mivel egy életműből, mint azt a példa mutatja kiválogathatók azok a sorok, melyek magáról az emberről segítenek kicsit lerántani a leplet.

Turek Miklós [0]Turek Miklós A példára, pontosabban a példát szolgáltató előadásra 2010. szeptember 25.-én a Gödör Klubba került sor Turek Miklós előadásában. A monodráma Pokolbéli Világnéző Faludy Györggyel címen került bemutatásra, mely bemutató talán felül is múlta a várakozást. Különösen, mivel az előadás azzal a sajátos bevezetővel indult, hogy a színpad mely sarkait mely földrajzi egységeknek képzelje majd el a tisztelt publikum. A színész nagysága, ha el tudja hitetni, hogy a cserepes pálma valóban Afrika. Turek Miklós pedig el tudta, és előadása Faludyt is közelebb hozta. Magyarázatok, belemagyarázások és műelemzések nélkül.

Márpedig nem kis feladatra vállalkozott a rendező, amikor a kultúrát ingyenesen kínálva nem csak a kultúrát demonstratívan fogyasztóknak nyitotta meg az előadást. S talán ennek következtében nem kis feladatot rótt az előadóra sem. Magával ragadni a „tervszerűen" odakészülőket, és a talán csak éppen beesőket. Mindezt talán nem is mindig művészbarát körülmények között. Ha a nézőtéren ülve nem is lehet pontosan tudni, hogy a színészt mennyire zökkentik ki például az első sorból fényképező gépet szó szerint csattogtató, művészetet csak objektíven át, a kultúrát csak fényképezőgép-fenntartással  ismerő, kulturdokumentaristák. De szerencsére Turek Miklós vette ezeket az akadályokat, és a közönség jó része vette az előadást.

Természetesen a Gödör Klub nem csak ezzel az egy előadással adózott a nagy költőnek. S talán igazságtalan kiragadása is az eseményekből az említett előadás. Mert aligha lehetne kisebb szabású rendezési vállalkozásnak tekinteni Hobó már jól ismert Faludy-estjének közrebocsátását, az említett színielőadást követően. De Gödör-falakon látható Nágel Kornél -metszetekről is lehetne hosszabban szólni, melyek kiállításmegnyitója a Pokolbéli Világnézőt megelőzve zajlott. Ezekről és a vasárnapi programról a Cinka Panna Cigányszínház bemutatójáról olvasható honlapon (http://www.godorklub.hu/program/fesztival/faludy100 [1] ).

Simay Endre István


Forrás URL:
http://www.euroastra.hu/node/43708