TYRANNOS SZÜLETIK?

   

Az egyetemi tananyagban az alábbiakat tudhatjuk meg a tyrannosról. Nem, nem a Tyrannosaurusról, hanem arról a bizonyos vezetőről akit tyrannosnak neveznek: Tyrannos: zsarnok, törvénytelen eszközökkel hatalomra jutott egyeduralkodó a görög polisokban az archaikus és a kora klasszikus korban, valamint a Kr. e. 4-3. században. Jellegzetessége volt az „agyatlan" önkényuralom - s ez különböztette meg a rómaiak hasonló vezetőjétől a Dictator-tól. Ha egyik nap ezt a másik órában pontosan az ellenkezőjét mondta, akkor és ott mindig az aktuális parancs volt a mérvadó.

Ennek ellenére ha a vezető jó képességű, és jót is akar, akkor ez a legeredményesebb megoldás. De mi van akkor, ha egy ilyen vezető kiépít és jóra használ egy eszközrendszert. S akkor jön a váltás, és jön valaki más a helyére. Olyan, aki a rendszert arra használja amire kitalálták: a félelem diktatúrájának megvalósítására. Teheti, mert elődje a jó szándékától vezérelve kikapcsolt minden biztonsági rendszert és féket.

Ilyen dolog körvonalazódik ma a magyar gazdaságban. Ennek a napokban tapasztalható vihara a 98 százalékos végkielégítés adóról csak enyhe fuvallat. Megjegyezendő, hogy ez az adó bizony nem 98 % hanem 125 %, ugyanis utána még 27 % sehova sem számító Társadalombiztosítási járulékot is le kell pengetni. Azaz ez bizony komoly büntetés, nem adó. Amit az Adóhivatal hajt végre.

Ez pedig nem új gyakorlat a magyar gazdaságban. Ott ahol ha valakire komolyam rászállnak, esélye sem lehet a tisztességes eljárásra. Ilyen a vagyonvizsgálatnak nevezett procedúra, ami azonosan egyenlő a gazdasági kivégzéssel.  És a korábbi kormányzat teljesen tudatosan az emberek megfélemlítésének célzatával tömegesen élt is ezzel a lehetőséggel. De másként is lehetetlenné tehet egy Adó és Sarchivatal embereket. Az egyik - szintén nem idegen a magyar gyakorlattól - a szinte korlátlan pótlékolás és büntetés. A másik az elévülés igencsak rugalmas használata. Az adóügyben itthon az öt év valójában hat, de TB és nyugdíj befizetés ügyében egyáltalán nincsen elévülési idő. A méltányosság teljes hiányát ugyancsak gyilkos módon lehet alkalmazni.

De ha azt nézzük, mi lesz a nép (és töredelmesen bevallom jogászi) körében csak egyszerűen Nemzeti AVH-nak, ( valójában NAV azaz Nemzeti Adó- és Vámhivatal) nevezett új formáció, mely majdnem 30 ezer embert foglalkoztat. Nem látszik, hogy az összevont szervezetben radikálisan létszámot csökkentenének. Ami veszélyes, hogy két szervezet teljes integrációja után az új hivatal a teljes hatalmi erőszakszervezetet „házon belül" tudja, ami az ellenőrzést szintén jelentősen gyengíti. Emlékezzünk éppen e miatt szüntették meg az Alkotmánybíróság határozata alapján az Adónyomzók szervezetét és került más helyre a Rendőrséghez a szervezet. Ugyanis régi szabály, ha valamivel egy államhatalmi szerv vissza tud élni, akkor azzal visszaél. Ezért vannak a jogi garanciák. Nem nálunk, hanem nálunknál fejlettebb - de akár példaképnek tekintett - más országokban, például az USA-ban.

Egy szervezet működésének állampolgárbarát rendjét ugyanis nem elég törvényekkel szabályozni. Erre jogi garanciák is kellenek. Ugyanis minden csak olyannyira valósul meg, ahogy a szervezet munkatársai és vezetői azt magukénak vallják. A káderanyag az új szervezetben nem változik. Csak egy példa a közelmúltból: Finánc jogász kolléga, amikor kijött a pálinkaszabadság rendelet, elkezdett anyázni, hogy ha nem lehet az embereket a pálinkafőzéssel vegzálni, akkor ő miből kap jutalmat. Meg fantáziált arról, hogy Brüsszelben hogyan lehetetlenítik el utólag a szabályozást. (Több EU országban van ugyanis hasonló, de nálunk ez nem szerepel a Csatlakozási Szerződés derogációs listáján. Csak hát közben az EU is új szerződés a Lisszaboni Light alapján megy....) Meg ötletként említette, hogy a házi üst űrtartalmát mérésügyileg hiteles eszközzel kellene vizsgálni, mert akkor az nyilván egy két decivel több az engedélyezettnél, és akkor lehet büntetni... Mondta mindezt elrévülten és belekortyolt kávéjába, felemlegetve, milyen jó volt, amikor a kávé és a pirospaprika is jövedéki cikk volt. Akkor lehetett nagyokat kobozni, büntetni....

Szóval a veszélyek a jó és igazolható törvények esetén is az apparátusban rejlenek. Ezért találták ki a jogorvoslatot és a jogi fékeket. Ezeket nem lenne szabad ennyire -- és ha jók a kocsmai pletykák akkor -- véglegesen fellazítani. Mert jön egy Tyrannus. Egy olyan párt, akinek csak a saját boldogulása, a Világbank boldogulása a lényeg. És akkor olyan pénzügyi gazdasági elnyomást tud teljesen törvényesen megcsinálni amit nem szégyenl.. Úgy kifosztani az országot, olyannyira helyzetbe hozni a multikat, hogy az albán és ugandai szegénység kiskutya füle lesz a magyarhoz képest. Még akkor is ha az Alkotmánybíróság adóügyi döntései: a szuperbruttóról, a vagyonvizsgálatról és Bokros egyes átengedett szabályairól és az elvárt jövedelemről  igencsak károsnak bizonyultak. De voltak jó döntései is, például a hasraütéses értékbecslésen alapuló vagyonadó eltörlése.

Felismerte ezt a parlamenti ellenzék is. Tüntet. De tüntetése hiteltelen. Így csak a józan észen múlik, hogy mi lesz, tekintettel arra, hogy a sajtó is folyamatosan félre informál (lásd a kötelező magán nyugdíjpénztári hisztit), riogat. Ahogy ilyenkor nagypapám mondotta volt: Isten kezében vagyunk. Meg a sors/balsorséban.

Advocatus Diaboli