GALAMB JÓZSEF VEZETÉSÉVEL 100 ÉVE KEZDŐDÖTT A FORD T-MODELL SOROZATGYÁRTÁSA - bélyegkibocsátás

2013. február 5-én emlékezett a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. Regionális Központja és a Magyar Posta az autóipar fejlődésének meghatározó eseményére, a Ford T-modell sorozatgyártásának bevezetésére. http://www.euroastra.info/node/68238 Ez alkalommal a Magyar Posta Bélyeg Üzletága alkalmi bélyegkibocsátással járult hozzá a centenárium méltó megünnepléséhez. A bélyegképen a Ford T-modell példányai mellett Galamb József főkonstruktőr portréja került elhelyezésre. Az ünnepi esemény díszvendége Prof. Dr. Rudas Imre, az Óbudai Egyetem rektora és Dr. Krámli Mihály, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, Marosvári Attila, Makó város alpolgármestere volt.

A házigazda Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. képviselője, Varga Zsombor PR és kommunikációs igazgató köszöntötte a megjelenteket, majd méltatta az ünnepi esemény jelentőségét. Megnyitó szavait követően Péterffy Gábor filatéliai igazgató a „Ford T-modell sorozatgyártás Galamb József vezetésével 1913" című alkalmi bélyeg kisívet mutatta be. Kiemelte: „Hiszem, hogy a bélyegújdonságunk méltó módon köszönti a centenáriumot, és a levelek útján a világ legtávolabb pontjára is elviszi majd a magyar innováció hírét." A bemutatót Péterffy Gábor és Molnár Viktor regionális igazgató elsőnapi bélyegzése követte.

Nagy érdeklődés övezte Dr. Gáti József, az Óbudai Egyetem kancellárjának „A szalagszerű autógyártás kezdetének 100. évfordulója" című vetítettképes előadását, melyben áttekintette a Ford Motor Company 110 évvel ezelőtti alapítását, majd kitért Galamb József konstruktőr-főmérnök szerepére a T-modell megalkotásában, a sorozatgyártás megszervezésében.

Galamb József 1881. február 3-án Makón, reformárus földműves családban született. Érdeklődése a műszaki pályák felé vonzotta. 1896-tól már a szegedi Fa- és Fémipari Szakiskolában tanult, majd 1898-tól a mai Óbudai Egyetem jogelődjében, a Budapesti Magyar Királyi Felső Ipariskolában folytatta tanulmányait, melyet az 1900/01. tanévben fejezett be. E rendkívül jó hírű intézetben kitűnt társai közül rajzkészségével, szerkesztői, tervezői tehetségével.

Katonai szolgálatát és rövid ideig tartó szakmai tevékenységet követően 1903-ban ösztöndíjjal tanulmányútra ment, majd Hamburgban két magyar barátjával hajóra szállt, és 1903. október 3-án megérkezett New Yorkba a Saint Louis-i világkiállítás megtekintésére. 1905 végén Detroitba utazott, ahol állást keresve a három lehetőség közül a Ford Motor Company-t választotta.

Gáti József idézte Galamb 1952-ben a Ford Múzeum számára hangszalagra mondott visszaemlékezését: „1907. elején Mr. Ford így szólt hozzám: Joe, van egy ötletem. Tervezzünk egy új kocsit. Vigye a rajztábláját egy külön szobába, hozzákezdünk egy új modell tervezéséhez." A T-modell tervezése 1907-ben kezdődött, és 1908. október 1-jére készült el az autó. Az egyszerűen kezelhető és megbízható konstrukció, illetve a kedvező ár annyira megnyerte a vevők tetszését, hogy a típust 1927-ig gyártották.

A sorozatgyártás akkoriban azt jelentette, hogy párhuzamosan több csoport dolgozott, mindegyik brigád egy autó szerelését folytatta az első művelettől az utolsóig. Ez a szerelési mód azonban nem tudta kielégíteni az egyre növekvő vásárlói igényeket. 1910-ben a detroiti Mack Avenue-ról a Ford vállalat átköltözött a Highland Parkba, a mozgó összeszerelő szalagok üzembe helyezését lehetővé tevő négyszintes csarnokba.

A futószalagos gyártás bevezetése a Fordnál nem ment teljesen zökkenőmentesen, a folyamat összehangolásának hiánya időnként alkatrésztorlódásokat, más esetben pedig hiányokat okozott. A megoldás kézenfekvő volt, az alkatrészgyártás ütemét a végszerelés tempójához kellett igazítani. A kézi erővel mozgatott futószalagos módszerrel kevesebb, mint felére csökkentették a szerelési időtartamot. Ugyanakkor a népszerű autóból 1913 végén még mindig mintegy 100 ezer teljesítetlen megrendelés maradt, mely igények kielégítését további fejlesztéssel biztosították.

A megújított, ergonómiai szempontokat is figyelembe vevő, 250 láb hosszú, mozgó futószalagos T-modell gyártósoron egy végtelenített lánchajtásos szalagrendszer működött, ami az alvázat munkaállomásról munkaállomásra mozgatta. A szerelés az épület legfelső emeletén kezdődött a motor összerakásával, majd haladt lefelé szintről szintre. A szerelősor vége a földszinten, a gyárépületen kívül volt, ott emelték és szerelték a „hintót" a már teljesen felépített alvázra. „Az új mozgó futószalagos gyártósornak köszönhetően a szerelési idő 12 óra 28 percről 93 percre csökkent" - zárta előadását Gáti József.

A centenáriumi esemény zárásaként Marosvári Attila, Makó város alpolgármestere emlékezett a város nagy szülöttére, alkotásaira, a település gazdasági életének fellendítésében betöltött szerepére. Széles társadalmi összefogást kezdeményezett Galamb József innovatív munkásságát bemutató állandó múzeum létesítésére, felismerve, hogy mit jelent a makói József Attila Múzeum Galamb bemutatóterme, illetve az Óbudai Egyetem emlékszobája napjaink érdeklődő közönsége számára.