Erősödik a magyar családi cégek nemzetközi szerepvállalása

Minden eddiginél komolyabb lendületet igyekeznek adni a családi vállalatok jövőbeli vezetőinek a világszerte mintegy 29 nemzeti, köztük a hazai szervezetet is, ezzel együtt mintegy 5 ezer családi vállalkozást összefogó Family Business Network legújabb úgynevezett NextGen programjai. A fókuszban továbbra is a minél szélesebb körű tapasztalatcsere, a kapcsolatépítés, és a fenntartható - felelős tulajdonlás, vállalatirányítás áll - mondja Kürti Tamás, a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) alapító alelnöke, elnökségi tagja, aki évek óta aktív tagja a nemzetközi Family Business szervezetek vezetőségének is. Az FBN-H kiemelt prioritásként kezeli külföldi kapcsolatai erősítését, és szerepvállalását a nemzetközi szervezetekben.

 

A családi vállalatok szervezeteiben, és csúcsszervükben Family Business Network International-ben világszerte egyre több a támogató, mentori program, illetve az olyan esemény, amely a tapasztalatcserét, a tehetségek felkarolását, a know-how átadását hivatott szolgálni. Jelenleg több mint 90 cég és következő generációs fiatal vesz részt világszerte az FBN-H internship programjában, azaz fogadják be a cég, illetve annak sajátos jellegéből adódóan a család kötelékébe az erre pályázó fiatalokat. Ugyancsak érdemes kiemelni a minden évben megrendezett NextGen versenyt, melyre gyakorlatilag bármilyen újító jellegű tevékenységgel - legyen az saját kisvállalat létrehozása, vállalatirányítási reform, vagy épp termékfejlesztés - pályázhatnak mindazok, akik úgy gondolják igazán figyelemreméltót alkottak. Figyelemreméltó az EFB (European Family Businesses) szövetség tevékenysége is, amely mintegy 12 európai ország családi vállalkozásait egyesítő érdekképviseleti szervezetként a legfrissebb adatok szerint az teljes Európai Unió GDP-jének mintegy 9 százalékát adja tagjai révén, és komoly érdekképviseleti tevékenységet végez.

 

Az elmúlt évben elkészültek az egyes tagországok jogszabályi és adókörnyezetét, illetve azoknak a családi vállalkozások számára kedvezőbbé tevésének lehetőségeit vizsgálták, továbbá hamarosan útjára indul a családi vállalatokról szóló, őket érintő adatok begyűjtésének rendszere. Első körben hat ország kap európai forrásokat arra, hogy saját statisztikai hivatalát megfinanszírozza, jelen állás szerint pedig ezek egyike Magyarország lehet. Kürti Tamás, aki az európai és a nemzetközi szervezeteknek is vezetőségi tagja, hangsúlyozza: a jövőben a magyar egyesület is jóval nagyobb hangsúllyal tud szerepet vállalni a külföldi partnerszervezetekkel való közös munkában, hiszen  idén hárman is tagjai lettek az európai szervezet legfontosabb munkacsoportjainak, ezzel kölcsönös előnyhöz  juttatva a külföldi szövetségeket és az FBN-H-t is. Kalocsai Zsolt (RSM DTM) az adójogi, Essősy Zsombor (MAPI) a vállalkozás és tulajdonlás, míg Varga Szabolcs (Bank Gutmann) a versenyképesség, foglalkoztatás és iparági kapcsolatok munkacsoportnak lett aktív tagja a European Family Businesses szövetségben.

 

Nem kérdés, hogy a hazai know-how adott, a magyar családi vállalatok elkötelezettsége is stabil, emellett a magyar szervezetben az alapító alelnök mellett többen is vállalnak különféle tisztségeket az egyes nemzetközi szervezetekben. „Mindezen törekvéseket a magyar egyesület frissen kinevezett elnöksége a következő évek kiemelt prioritásaként kezeli, a hazai pályán való érdekérvényesítés mellett, ugyanis rendkívül fontos, hogy a külföldi, akár évszázados múlttal rendelkező családi vállalatokkal való együttműködés során, tapasztalataikat beépítsük saját működésünkbe." - hangsúlyozza Bárány László, az FBN-H új elnöke.

 

Tisztújítás az egyesületben

 

A FBN-H szegedi konferenciáján megtartotta tisztújító közgyűlését. Az egyesület megválasztott elnöke Bárány László (Master Good), új társelnöke pedig Boross Dávid (Oázis Kertészet) lett. Az elnökség további tagjai: Kalocsai Zsolt (RSM DTM Hungary), Kürti Tamás (Kürt Zrt.) korábbi alapító alelnök, valamint Rózsa Tamás (Elektro Profi). Az egyesület újonnan megválasztott elnöke, Bárány László beszédében azt hangsúlyozta, hogy a jövőben a következő generáció vezetői, tulajdonosi és együttműködési potenciáljának megerősítése mellett a tagok összefogásával fokozottabban kívánják megjeleníteni és képviselni azokat az értékeket, amelyek alapján a magyar családi vállalatok működnek, például a társadalmi felelősségvállalást, az adóteljesítményt, vagy azt a foglalkoztatottsági súlyt, amellyel a családi vállalatok komolyan hozzájárulnak a gazdaság teljesítményéhez. Hozzátette: az egyesület a következő 2-3 évben a jelenlegi közel ötvenes taglétszámról 100-ra bővítené tagjainak számát jelezve ezzel, hogy az egyre erősödő családi vállalkozások keresik és meg is találják azt a fórumot, ahol közösen képviseltethetik érdekeiket, és ahol egymás között is lehetőségük nyílik a know-how átadására, cseréjére.