ZÁRUL AZ INFOKOMMUNIKÁCIÓS KUTATÁS-FEJLESZTÉSI ERNYŐPROJEKT A MAGYAR TELEKOMNÁL

2012. novemberében vette kezdetét a Magyar Telekomnál a K+F+I ernyőprojekt megvalósítása. A projekt célja az volt, hogy a vállalat újszerű, innovatív megoldásokkal támogassa a szervezet jelenlegi lakossági és vállalati szolgáltatásainak továbbfejlesztését, illetve elősegítse az alaptevékenységeken túli, új fejlesztési területek és innovációs irányok felkutatását. A projekt a Magyar Kormány támogatásával, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kezelésében, a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap finanszírozásával valósult meg.

Az ernyőprojekt három nagy fejlesztési területet célzott meg: az információtechnológia fejlődése következtében felvetődött társadalmi kihívásokat, valamint a lakossági illetve a vállalati ügyfélkörnek nyújtott termékek és szolgáltatások fejlesztését. Az egy év alatt megvalósított ernyőprojekt közel 30 alprojektjét innovatív magyar kis- és középvállalatokkal, kutató központokkal, felsőoktatási intézményekkel együttműködésben valósította meg a Magyar Telekom.

 „Az innováció alapvető feltétel a fejlődés, megújulás szempontjából, és nem csak a Telekom, hanem a magyar gazdaság számára is. Átfogó kutatási projektünk célja az volt, hogy kutatásban élenjáró szervezetekkel közösen dolgozva korszerű, intelligens megoldásokat nyújtsunk olyan területeken, ahol még kevésbé terjedtek el a fogyasztóbarát elektronikus megoldások." -mondta Pukler Gábor, a Magyar Telekom innovációs és üzletfejlesztési igazgatója-

Az „IKT a társadalmi kihívásokért" munkacsomagban szereplő kutatások és fejlesztések a telekommunikációs infrastruktúra, adatvagyon, hálózati sajátosságok kiaknázását, felhasználó és páciens-barátokká alakítását, valamint az üzemelésük biztonsági fokának növelését szolgálták. Ilyen többek között az a közigazgatáshoz kapcsolódó kutatás-fejlesztési alprojekt, amely a hiteles, anonim e-szavazás kérdéskörét járta körbe. De további ipari kutatások zajlottak le például az intelligens autodiagnosztika és az NFC (Near Field Communication) alapú jegyvásárlást érintően a közlekedés témakörben, valamint tesztelésre került egy, a vakok és gyengén látók tájékozódását segítő, szemüvegre szerelhető intelligens kamera (ún. spykamera) prototípusa is.

 

Az „IKT alaptechnológiák körében végzett technológiai termék- és szolgáltatásfejlesztést megalapozó kutatás" munkacsomagban szereplő projektek átfogó célja elsősorban a lakossági ügyfeleknek nyújtott új IKT szolgáltatások fejlesztése, meglévőek továbbfejlesztése volt. Ennek keretében kísérleti fejlesztések zajlottak például egy videotéka rendszer kidolgozására, amellyel elérhetővé válnának SmartTV-ken a Magyar Telekom által forgalmazott média tartalmak egy kereshető, böngészhető alkalmazáson keresztül. A Távszámla szolgáltatás esetén azt vizsgálta a projekt, hogy  hogyan és milyen funkciókkal lehet ezt a komplex szolgáltatást mobil és IPTV eszközökre átültetni. De említhetnénk a mindhárom „képernyőt" (telefon, tablet, SmartTV) megcélzó tartalomajánló rendszer kísérleti fejlesztését, amely a felhasználói viselkedés alapján ajánl tartalmat a tulajdonosnak. Létrejött egy pilot IPTV alkalmazás is, amellyel a telekommunikációs hangszolgáltatásokat lehet integrálni az IPTV felület alapszolgáltatásaival. A fentieken túl még több olyan demoalkalmazás is megvalósult ebben a munkacsomagban, melyek a Magyar Telekom innovatív termék- és szolgáltatáskínálatát hivatottak javítani.

 

Az „IKT alaptechnológiák körében végzett vállalati termék- és szolgáltatás-fejlesztést megalapozó kutatások" c. munkacsomag olyan alprojektek megvalósítását tartalmazta, amelyek a Magyar Telekom vállalati termék- és szolgáltatásfejlesztéshez kapcsolódó kutatásokat segítik elő. Közvetett célja volt, hogy azok az informatikai megoldások, amelyek korábban csak nagyvállalatok, intézmények használhattak a magas beszerzési és üzemeltetési költségek miatt, elérhetőek legyenek olcsóbban, magasabb szolgáltatási szintek mellett, akár beruházás nélkül, havi díjas elszámolásban. Az ebben a munkacsomagban szereplő alprojektek keretében felhő alapú szolgáltatások fejlesztéséhez kapcsolódó kutatások valósultak meg, amelyek hozzájárulnak a jelenlegi és jövőbeni közép- és nagyvállalati ügyfelek versenyképességének, hatékonyságának növeléséhez.

A projekt a magyar kormány támogatásával, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kezelésében, a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap finanszírozásával valósul meg.