Elromlott az idő, több lett a baleset!

A hosszúra nyúlt kora őszi időjárás követően beköszöntött a hideg, ködös idő, a hegyekben hótakaró is kialakult már. A Genertel statisztikái szerint ebben az időszakban törik össze a legtöbb autót: minden évben ilyenkor az éves átlagnál közel 20 százalékkal több ilyen jellegű baleset történik. Célszerű tehát ilyenkor a szokásosnál is nagyobb figyelmet fordítani mind a kármegelőzésre, mind az elkerülhetetlen károk okozta anyagi kockázat kivédésére.

Mi okozza a legtöbb balesetet?

A statisztika szerint még a zord téli hónapokban sem történik annyi baleset, mint a télies időszak beköszöntekor. Ekkor ugyanis sokan még sem mentálisan, sem műszakilag nem készülnek fel a megváltozott körülményekre.

A káreseményeket tekintve a vizes, esetenként jeges úton megnövekedő fékút, a ködös időben bekövetkező ráfutás az autó előtt haladó járműre, illetve a nyomasztó időjárás okozta nagyobb dekoncentráció okoz bajt. Egyes kutatások kiemelik, hogy a sötétben vezetés jelentősen csökkenti az éberséget: két-három óra vezetés ilyen körülmények között 0,8 ezrelékes véralkoholszinttel megegyező élettani hatással jár. De még tökéletesen éber állapotban is jóval később lehet észrevenni sötétben az úttesten tartózkodó gyalogost vagy kerékpárost, illetve váratlan akadályt (kátyú, vad, egyéb idegen tárgy).

Hogyan tudjuk felkészíteni az autót?

  • Ebben az időszakban már minden autón érdemes téli gumira váltani, a csomagtartóban állandóan legyen bekészítve a hólánc is
  • A fagyos reggelek miatt az ablakmosó folyadékot is célszerű téli változatra cserélni. Az átmeneti időszakban könnyen előfordulhat, hogy bár a folyadék a tartályban még nem fagy meg, a hideg ablak felületére kerülve azonnal jegesedni kezd, ami komoly balesetveszélyt idéz elő.
  • Szintén veszélyes lehet a rossz állapotú ablaktörlőgumi, amit hasonló okok miatt ebben az időszakban szintén érdemes mielőbb újra cserélni.
  • Rendszeresen ellenőrizzük a fényszórók állapotát, hogy a rosszabb látási viszonyok között is biztonságosan tudjunk közlekedni. Szükség esetén cseréljük az izzókat nagyobb teljesítményűre.
  • Akár baleset, akár elakadás esetére célszerű hosszabb utakra pokrócot is az autóba tenni. Ilyen utakra mindig csak megfelelően feltöltött üzemanyagtankkal induljunk útnak, az elakadt autó ugyanis csak járó motorral tartható melegen.

A téli időszakra való felkészülés további fontosabb lépései:

  • Ha nem idén töltöttük fel, a fagyálló folyadékot érdemes szervizben vagy benzinkútnál beméretni.
  • A hidegben jelentősen csökken az akkumulátorok teljesítménye, ezért a néhány évesnél idősebb telepeket szintén célszerű megvizsgáltatni, szükség esetén már a teljes elhasználódás előtt kicserélni.

 

 

Szükség van valamilyen biztosítási fedezetre

A baj azonban a leggondosabb felkészülés esetén is bekövetkezhet. A Genertel ügyfelei körében végzett kutatás azt mutatta, hogy a megkérdezettek 29 százaléka öt éven belül szenvedett már el valamilyen balesetet autójával. Ezeknek éppen a fele volt olyan, amit más autó szabálytalansága okozott, ebben az esetben a másik résztvevő fél kötelező biztosítása térítette a kárt.

A saját hibás károk túlnyomó részénél (több mint négyötödénél) azonban biztosítás híján a tulajdonosnak saját zsebből kell finanszíroznia a helyreállítást. Ez a kevesebb tartalékkal rendelkező autósok számára akkor is nagy teher lehet, ha a kárösszeg csupán az átlagos, 200 ezer forint körüli mértékű. Ám a kárstatisztikákban jócskán szerepelnek ennél nagyobb összegű, akár több milliós károk is.

„A koccanásos balesetek okozta károk térítésére a teljes körű casco a legideálisabb eszköz, amely az esetek jelentős részében (a kötelező önrészen kívül) megtéríti a teljes kárt - magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. - Az idősebb autóval rendelkező ügyfelek ugyanakkor előszeretettel választanak minicascót, amely havi ezer forint alatti összegért 150 ezer forintos térítést nyújt.