GKM:TISZTELETBEN TARTJA LENKOVICS BARNABÁS ÁLLÁSFOGLALÁSÁT A VASÚTRÓL, DE PIACI ÁLLÁSPONT ALAPJÁN CSELEKSZIK TOVÁBBRA IS

  NEM KELL -DRÁGA!

A GKM szükségesnek látta, hogy külön közleményben foglalkozzon Lekovics Barnabás azon állásfoglalásával, amely moratóriumot kért - hivatkozva a helyváltoztatás szabadságára és sok egyéb tényezõre - hogy a GKM a továbbiakban legalábbis mondjon ki moratóriumot a gazdaságtalannak ítélt mellékvonalak megszüntetésére. Az alábbiakban a GKM álláspontját idézzük - szokásunk szerint szószerint - aminek alapján nyilvánvaló: A GKM az eredeti elgondolásoknak megfelelõen folytatja az általa gazdaságtalannak ítélt vonalak és járatok felszámolását.

A GKM állásfoglalása a következõ (szószerinti idézet):

 kommunikációs fõosztály

Budapest, 2007. április 19.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tiszteletben tartja Lenkovics Barnabásnak, az állampolgári jogok országgyûlési biztosának állásfoglalását, de eltérõ álláspontot képvisel.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium elkötelezett a közösségi közlekedés reformja mellett.  Ennek egyik elsõ lépése volt a szolgáltatóváltás  19 vasúti mellékvonalon, melyet hosszú és alapos elõkészítõ munka, folyamatos egyeztetés és tájékoztatás elõzött meg. A forgalomszámlálási adatok - melyeket a vonatokon utazó kérdezõbiztosok személyesen rögzítettek - azt bizonyították, hogy a járatok alacsony kihasználtsággal közlekednek, így fenntartásuk gazdaságtalan.

A szolgáltatóváltással az utazók minõségben legalább ugyanolyan, esetenként bõvített szolgáltatáshoz - több esetben járathosszabbításhoz, elõnyösebb eljutáshoz - jutottak. A Kisterenye-Kál-Kápolna vonalon például a két Volán társaság az új járat szervezésekor a vonalat mindkét megyeszékhelyig - Salgótarján, Eger - meghosszabbította.

A 2007. március 4. óta eltelt idõszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a buszjáratok kihasználtsága gyenge, megegyezik a vasút korábbi  alacsony utasforgalomával.

A szolgáltatóváltást az utasok nagy része pozitívan értékeli, pontosabbnak, gyorsabbnak tartja a buszközlekedést. A szolgáltatás minõségét az utazók szempontjából az is növeli, hogy a megállóhelyek a települések központjába kerültek, valamint, hogy az alacsonyabb lépcsõjû buszokra a felszállás egyszerûbb.

A Volán-társaságok folyamatos és részletes utasszámlálást végeznek, emellett gyûjtik az utazók észrevételeit, igényeit. A tárca célja, hogy a tapasztalatok birtokában a szolgáltatást, a menetrendet még inkább az utazók igényeinek megfelelõen alakítsa ki.

A GKM folytatja a vasúti reformot a MÁV Zrt. hatékonyabb, versenyképesebb mûködése, és az utasok minõségi szolgáltatáshoz jutása érdekében.  A tárca arra törekszik, hogy a MÁV Zrt. tõkehelyzete javuljon, ennek érdekében 2007-ben 111, 6 Mrd forint tõkeemelést hajtott végre a társaságban. A vasúttársaság ebben az évben minden korábbi idõszakot meghaladóan 97,9 Mrd forint költségtérítést kap mûködési költségeire (2006-ban 75 Mrd forint, 2005-ben 50 Mrd forint volt). A 2007-13 közötti fejlesztési idõszakban európai uniós forrásból közel 500 kilométernyi vasútfejlesztés valósulhat meg a Közlekedési Operatív Program keretében. A MÁV jövõ évi menetrendjének egyeztetésekor is arra fordít figyelmet a tárca, hogy a konvergencia-programban rendelkezésre álló költségvetési keretek között az utasok számára legmegfelelõbb, egyben hatékony megoldás szülessen.

Kibocsátotta: 2004.04.19, du 16:24 GKM Kommunikációs fõosztály